۵ اصل طراحی تجربه کاربری خوب

فروردین 9, 1398     زهرا حسینی    

۵ اصل طراحی تجربه کاربری خوب

طراحی تجربه کاربری خوب نقش بسیار مهمی در ایجا یک محصول خوب دارد اما  تجربه کاربری (UX) چیست ؟

تجربه کاربری چیست ؟

هنگام استفاده از هر محصول هر چیزی که می بینیم ، حس می کنیم و یا احساسی که نسبت به آن داریم تچربه کاربری یا UX نامیده می شود . تجربه کاربری در واقع شامل رفتارها ، احساسات و نگرش کاربر نسبت به یک محصول است . این محصول می تواند یک وب سایت ، اپلیکیشن و یا هر چیز دیگری باشد. در واقع تجربه کاربری نحوه تعامل کاربر با محصول است . در مقاله “ تجربه کاربری (ux) چیست ؟ ” مفصلاً به تعریف این مبحث مهم پرداختیم.

 اصل طراحی تجربه کاربری خوب

  1. به چیزی که می خواهم، برسم.

اولین هدف طراحی تجربه کاربری خوب این است که کاربر به چیزی که می خواهد ، برسد. قبل از استفاده از هر محصول سؤالاتی ذهن کاربر را درگیر می کنند از قبیل : آیا این محصول مفید است ؟ آیا مشکل من را حل می کند؟ بنابراین محصول ما باید جوابگوی سؤالات بالقوه و بالفعل کاربر باشد. انجام دادن user research یک راه حل خوب برای پیدا کردن نیاز کاربر است با این وجود به سختی می توان نیازهای دقیق کاربر را پیدا کرد. برای مثال فیس بوک در ابتدای کار خود تصور می کرد افراد تمایلی به دنبال کردن افراد غریبه ندارند و فقط دوست دارند با اطرافیان و دوستان خود ارتباط برقرار کنند.

اما آمار نشان می داد بیشتر کاربران دوست دارند دامنه ارتباطات مجازی خود را با دنبال کردن افراد غریبه گسترش دهند. حتی امروزه شرکت ها نقش بزرگی را در شبکه های اجتماعی ایفا می کنند و با صرف هزینه های زیاد به دنبال ترویج و تبلیغات برای برند و محصول خود هستند. همه اینها تقاضاهای غیر منتظره ای برای طراحان محصول در ابتدای کسب و کارشان می باشند.

بنابراین user research باید به طور مداوم انجام شود تا اطلاعات و بازخوردهایی که از کاربران داریم به روز باشد. بدین ترتیب می تواند نیازهای کاربر را تا حد ممکن به طور دقیق در طراحی در نظر داشته باشیم.

  1. مجبورم نکن فکر کنم

اگر زمانی که اطرافیان شما با تلفن همراه خود بازی می کنند به آنها دقت کنید متوجه می شوید اکثر بازی ها با یک انگشت انجام می شوند و برای انجام بازی خیلی نیازی به فکر کردن نیست . در واقع بازی باید طوری طراحی شود که کاربر بدون فشار به مغز خود و به راحتی بازی را انجام دهد. این موضوع نشان می دهد مغز ما تا چه حد می تواند تنبل باشد و از طرفی همین تنبلی مغز یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه فناوری می باشد. پس ما به عنوان یک طراح که به دنبال طراحی محصولات کاربر پسند هستیم باید تنبلی مغز کاربران خود را در نظر بگیریم.

ما می توانیم با تسلط بر User Story و سناریو سازی می توانیم محصولاتی طراحی کنیم که به ساده ترین شکل ممکن کاربر را به هدف خود برساند. در user research باید توجه کنیم چه موضوعاتی برای کاربر مهم است و چه موضوعاتی دارای اولویت کمتری می باشد.

در واقع در طراحی محصول باید کاری کنیم که کاربر در اولین نگاه و در کمتر از 10 ثانیه بیشترین اطلاعات را بدست آورد. این زمان کم باعث می شود کاربر شروع به تعامل با محصول کند و یا از آن صرف نظر کند. علاوه بر همه اینها میزان کاربرد پذیر بودن محصول بستگی به ابزار طراحی هم دارد . یک ابزار پیچیده برای نمونه سازی یک مثال از طراحی بد است.

  1. با تمام وجود از آن لذت ببرم

همه ما محصولاتی را می بینیم که امکانات مختلفی دارند و تا حدودی نیازهای مختلف کاربر را برطرف می کنند. اما تعداد کمی از آنها مورد علاقه کاربر هستند. در واقع یک تجربه کاربری خوب درست مانند یک فیلم هیجان انگیز است . هر دوی این ها قانون

” هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ” به طور کامل و دقیق اجرا می کنند. یا به عنوان مثال یک مهمانی خوب با یک میوه و یا آب میوه شروع و کم کم غذای اصلی سرو می شود و در این حالت بهترین حال و هوا و نورپردازی را تجربه می کنیم. و در پایان مهمانی هم چای و شیرینی کمک به هضم غذا می کند. این یک مثال خوب برای توضیح این است طراحان تجربه کاربری باید هارمونی را در کار خود رعایت کنند.

چرا اینستاگرام در ابتدا فقط فضایی برای به اشتراک گذاشتن عکس بود و با گذشت زمان کم کم ویژگی هایی مثل به اشتراک گذاری فیلم ، استوری و فروش محصولات اسپانسر شده را اضافه کرده است ؟ این یک نمونه سوالی است که طراح تجربه کاربری خوب باید بتواند به آن پاسخ دهد.

  1. بخشی از زندگی من بشود.

آیا محصول به قدری جذاب هست که کاربر در بلند مدت به آن وفادار بماند ؟ طبق آخرین آمار تعداد کاربران فعال اینستاگرام به صورت روزانه  به یک میلیارد رسیده است. کاربر فعال یعنی کاربری که به طور دوره ای به محصول ما سر می زند و استفاده از محصول برای او یک عادت شده است . این برای اینستاگرام یعنی ” قدرت عادت ” . اینستاگرام نیازهای ذهنی و روانی کاربران را می داند .

در واقع مردم در اینستاگرام توجهی به دست می آورند که در زندگی واقعی قادر به گرفتن آن نیستند . یک شبکه اجتماعی متولد می شود که به افراد کمک می کند با دنیای خارجی ارتباط قوی برقرار کنند. یک طراح خوب باید بداند چه ویژگی هایی را به چه صورتی طراحی کند تا کاربران به محصول عادت کنند و دنبال تعامل باشند.

  1. محصول به دیگران معرفی کنم

اگر 4 تا اصل قبلی را در کارمان رعایت کنیم یک طراح تجربه کاربری خوب هستیم . اما همانطور که در کتاب good to great بیان می کند  اکثر ما به دنبال این هستیم که یک طراح تجربه کاربری عالی باشیم. اصل پنجم در ذات یک طراحی خوب است. همه ما می دانیم کاربر بهترین ترویج کننده محصول ماست . کسب و کارها می توانند از کانال های مختلف برای تبلیغ محصول خود استفاده کنند . با این وجود هیچ ابزاری قوی تر از کاربرها نیست.

تجربه کاربری خوب می تواند بین کاربران فعلی و کاربران بالقوه ارتباط برقرار کند. برای مثال شما از دوست خود میخواهید فایلی را در تلگرام یا واتس اپ برای شما بفرستد و دوست شما این اپلیکیشن ها را نداشته باشد اما وقتی اسم این اپ ها را از شما و یا افراد متعدد دیگر می شنود از آنها استفاده کرده و به یک کاربر فعال تبدیل می شود.

کاربرها زمانی محصول ما را تبلیغ می کنند که تجربه خوبی از محصول در ذهن داشته باشند. طبق تحقیقات یک تجربه مثبت دو برابر تبلیغات بنری و سه برابر تبلیغات تلویزیونی می تواند ارزش آفرینی کند.

دسته‌بندی‌ : بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*